۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند

تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره) و روز بسیج

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و قطع دست استکبار جهانی و منافع آنها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های شیاطین علیه ایران روز به روز گسترش یافت. در چنین شرایطی امام خمینی (ره) در پنجم آذر ۱۳۵۸، فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند و فرمودند: "مملکتی که ۲۰ میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون ارتش داشته باشد." هنوز یک سال از صدور فرمان امام نگذشته بود که رژیم بعث عراق با هدف براندازی نظام نوپای اسلامی و با حمایت استکبار جهانی، علیه ایران دست به حمله همه جانبه زد. در چنین شرایطی بود که جوانان سلحشور، به اشاره امام به صورت خودجوش و تحت تشکل‌های بسیجی به جبهه‌ها شتافتند و در طول هشت سال دفاع مقدس، با تقدیم خون خود، نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کردند و حماسه‌ها و رشادت‌های بی‌سابقه‌ای آفریدند. اینگونه بود که بسیج در تاریخ انقلاب اسلامی نه به عنوان یک نهاد نظامی صرف، بلکه به عنوان یک مکتب فرهنگی و ارزشی و کلمه طیبه‌ای که در بین همه اقشار ملت ایران ریشه دوانیده است، مطرح می‌شود. مقام معظم رهبری در مورد بسیج فرموده اند:
«... اگر بخواهیم بسیج را در یک تعریف کوتاه معرفی کنیم باید بگوییم: بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آن پاکترین انسان‌ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده‌اند ... بسیج عبارت است از تشکیلاتی که در آن افراد متفرق و تنها، به یک مجموعه عظیم و منسجم، به یک مجموعه آگاه، متعهد، بصیر و بینا به مسائل کشور و به نیاز ملت، تبدیل می‌شوند. مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطر جمع می‌کند؛ در حقیقت همه انسان‌های مؤمن، آگاه، بصیر، عاشق ، متعهد و علاقه‌مند و آگاه به کار، در هر میدانی از میدان‌ها هستند که برای ملت مفید است، جزء بسیج‌اند؛ لذا بسیج یک نام مقدس است. »

در همین راستا کارمندان بسیجی نیز در طول دفاع مقدس دوشادوش سایر اقشار از استقلال و آزادی و کیان میهن اسلامی خود دفاع و 21000 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند. در تاریخ 1364/20/12 با مصوبه هیات محترم دولت مبنی بر آموزش نظامی 5 درصد کارکنان دولت، بسیج اداری وارد مرحله جدیدی از فعالیت گردید و مقدمات تشکیل پایگاه های مقاومت اداری در دستگاه های دولتی فراهم شد. با ابلاغ دستورالعمل تشکیل رده های مقاومت بسیج ادارات مصوبه مورخ 1369/06/27 فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) مرکزیتی در نیروی مقاومت و تمامی استان ها، تحت عنوان مشاورت اداری، کارگری و اصناف، وظیفه سیاست گذاری و راهبردی بسیج اداری را برعهده گرفت تا اقدامات و فعالیت های بسیج در دستگاه ها هر چه بیشتر ضابطه مند و با نظام اداری هماهنگ باشد.